٦/٢٦/٢٠٠٨

حياة


أنام ..أصحى.. أشرب .. آكل.. أنام .. وبتنفس...




٦/٢٣/٢٠٠٨




أول مرة آخد بالي من موضوع الشركات المتعددة الجنسية اللي بيقولوا عليها " مالتي ناشيونال خالص" على أرض الواقع كان من كام سنة كده .. يعني الواحد بيسمع عن الشركات دي ... و إزاي هي عابرة للمحيطات و الجبال و القارات .. و إزاي مالهاش ملة و لا دين و لا جنسية .. غير المكسب طبعاً .. كان في خط ميكروباص جوه المنصورة بيبدأ من أكتر من مكان و ينتهي في محطة اسمها " قوات الأمن " .. كويس؟ قوات إيه ؟ قوات الأمن .. يقوم يشاء السميع العليم .. و بقدرة قادر .. يتغير اسم المحطة من " قوات الأمن" اللي هي موجودة فعلاً في المحطة دي ؛ إلى اسم شركة موجودة بره في نفس المكان .. من "قوات الأمن المركزي المستتب " إلى " كوكاكولا" ... تخيل مدى قوة الشركة دي... اسم محطة .. و الاسم مرتبط بقوات أمن .. و معسكر القوات دي موجود بالفعل في المكان ده .. و المحطة اسمها كده من يوم ما وعيت ع الدنيا .. تصحى الصبح تلاقي كل الميكروباصات مكتوب عليها .. " كوكا كولا " .. إعلان مجاني في شوارع المنصورة و طلخا .. طيب ده طبيعي ؟ هو لسه في حد بيتبرع ؟ أكيد الشركة دفعت تمن إعلاناتها..مين قبضها بقى ؟ الله أعلم .. المهم إن قوات الأمن الجامدة جداً ماقدرتش تعترض .. حاجة تكسف..

** بسمع " منير" .. شريطه الجديد حلو .. جايز يكون عادي .. بس أنا لو سمعت " منير " بيكح هيعجبني.. بحبه .. من أوائل الحاجات اللي كونت دماغي من أيام الإعداداي _ سماعي لمنير_ ..
أغنية " طعم البيوت" حلوة ... و كمان " تحت الياسمينة " .. و : يا ابو الطاجية " ظريفة ..

** الجو بقى حر قوي ... مع إننا لسه في يونيو .. أمال أغسطس هيبقى إيه .. جهنم؟ .. الحكومة السبب ...

** حوادث خطف الشنط و السلاسل من البنات و الستات رجعت تاني بوفرة .. الموتسيكلات الصيني عاملة شغل .. ده غير التك تك .. تك تك .. بليز جيف مي وان شلن ..

** النت اختراع جامد .. الويندوز أصلاً .. فاكر أيام ثانوي أيام " اللوجو " و البيزك" و " الأستاذ/ دوس" ..يااه .. الواحد علشان يرسم دايرة يكتب خمسمية أمر .. و لو سهى عليه و غلط أو نسى واحد .. هتطلع الدايرة سندوتش فول .. ياااااه .. العلام حلو برضه يا جدعان ..




٦/٢٠/٢٠٠٨


1-
كنت مرّوح امبارح من المنصورة ؛ الساعة حوالي 2 بالليل .. التباع أصر إنه يقعد الناس أربعات ... يعني كل كنبة عليها أربعة .. المهم .. شوية خناقات .. أنا طبعاً مكّبر دماغي و بتفرج .. الركاب رضخوا في الآخر... التباع جه يقفل باب الميكروباص .. جه راكب معاه بطيخ .. الأدوار اتغيرت .. الراجل أبو بطيخ مصر يركب .. و التباع بيقول له مافيش مكان للبطيخ ... الراجل رمى شتيمتين و مركبش .. كنت قاعد جنب السواق اللي كان مزاجه حلو و مرّكز في اللا شيء و مطنش .. زيي تمام .. و إحنا في أول الطريق عربية نص نقل كانت بتقلب نور لنا .. وقفنا .. نزل منها واحد و طلب يركب و هو منزل رموشه و جفونه لتحت ؛ و مرفع صوته و موطيه .. السواق قال له إن مافيش مكان .. الراجل طلب يركب إن شا الله ع الشنطة .. و السواق اعتذر بهدوء .. الساعة كانت 2 بالليل و الطريق فاضي تماماً .. السواق طلع مترين و وقف ...
" إيه رأيكم يا رجالة نجيبه؟ " .. الركاب رفضوا .

2-
أمي اللي علمتني الحق .. " لازم تقول الحق .. " ..

3-
آخر الأخبار بتقول إن الكلام ماعدش له معنى .. الخضار مالوش طعم ؛ و الفاكهة مالهاش ريحة .. و النجاح بلا قيمة .. آخر الأخبار بتقول إنه طز .

4- الموت هو إيه .. السؤال الأبدي .. الأصح .. الحياة هي إيه .. ما هو بضدها تتميز الشياء .. أعلن أنا أحمد المخلوق التافه أحد المخلوقات التافهة التي لا تعلم عن أصلها شيئاً و لا تعلم عن نهايتها شيئاً .. أعلن أنني سأقرر الذهاب لما يسمونه العالم الآخر قريباً .. يجب أن أعرف نهايتي لأكون ... سأفعل قريباً ..


٦/١٥/٢٠٠٨

عايز إيه ؟

السؤال ده لو ما جاش على بال الواحد مننا كل فترة يبقى الواحد ده مش طبيعي .. مش إنسان أساساً ... ما هو الواحد لو ماعرفش عايز إيه في كل حاجة و كل وقت و في المدى القريب و المدى البعيد ... لو ما عرفش و ماحاولش يعرف كمان يبقى عدم اللامؤاخذة ده مجرد سفيه يجوز الحجر عليه قانوناً .. أي نعم .. زي حالاتي كده ...

يعني أنا الوقتي مش عارف عايز إيه في مواقف معينة .. و مش عارف عايز إيه في الحياة بشكل عام .. كمان مش عارف عايز إيه من أشخاص معينة ..

مش بقول إني مش عايز حاجة .. أنا بقول إني عايز حاجة مش عارفها أو مش عارف إني عايزها ..
حاولت أعرف .. بس المشكلة إني ملول .. يعني بزهق بسرعة قوي .. بهبط .. علشان كده .. حالياً أنا عايش في دور المأنتخ دماغه المستعد لقبول الحجر عليه كي يريح و يستريح ..



٦/١٢/٢٠٠٨

الطريق على فين ؟


يا ترى يا هل ترى ... الواحد مننا هيقعد طول حياته وسط الخِلَق العِكْرَه دي ..التعريص أصبح مهنة الجميع .. وسيلة الجميع للتكيف مع الحياة المصرية العصرية الحديثة المباركة ...و الواحد ما يعرفش يمارس المهنة دي حتى لو حب يعمل كده .. يبقى هنموت بالحسرة و الا بالفقعة و الا بإيه بالظبط .. ما هو سبب الموت مهم قوي عند أمثالي ... يعني أحب أتخيل لنفسي و لاصحابي موتة ظريفة كده ... موتة محترمة .. إنما الموت حسرة حاجة تقهر.. عموماً .. لازم ربنا ينصرنا في النهاية لأن ربنا عادل ... أيوه ربنا هو الحق اللي لا يمكن يرضيه اللي بيتعمل فينا ده ... يعني كل حاجة فاسدة مفسدة .. كل حاجة محبطة .. بس لازم يكون عندنا نقطة أمل ...: منين مش عارف .. بس لازم يكون في نهاية للكام ده .. و إلا فإنه خازوق عظيم ....


٦/٠٨/٢٠٠٨

فكرة ..



و يقول لك " يا عم .. إحنا أصدقاء .. " و يكون لسه هابدك خازوق طالع من بين عينيك .. يبقى فعلاً الكلام عندنا عمّال يفقد دلالاته يوم بعد يوم ، يعني الكلام اللي شبه " الحب ، العدل ، الخير ، الصداقة ...." دا بقى كلام هلامي .. مالوش معنى .. ليه ؟
لأن أي بني آدم بيقوله في أي وقت و في أي مناسبة و بأي قصد ... يعني إحنا عايزين نرجع نستعمل لغة الإشارة تاني من الأول .. نرجع بدائيين و نتعرف على بعض من جديد و نتعرف على العالم من الأول ..
أصل إحنا مش فاهمين بنقول إيه .. بجد ... دا غير طبعاً إننا مش عارفين الناس التانية _ اللي هم الآخر - عايزين إيه و ليه و إزاي ..

بإختصار إحنا مش فاهمين .. و مش عاوزين نفهم ...

لازم يكون في محددات مادام في مدنية وتطور .. أمال البشر عملوا قانون يحكمهم ليه .. و ليه قوانين الناس بتتطور بتطورهم ..
ده لأنهم بيوصلوا لتعريفات مشتركة عن الحاجات .. بيتواصلوا فيتقدموا .. لأن مافيش تقدم فرداني ...
يبقى كل الإنسان ما يقل فهمه لأخوه الإنسان .. و كل ما تقل قدرته على توصيل مراده و أفكاره لأخيه البني آدم .. كل ما بيتأخر و بيرجع لورا ..
يبقى يا ريت نرجع من الأول خالص و نبدأ على نضافة .. مش عارف ده كلام عن العالم كله و الا ده مجرد إسقاط نفسي لإحساس شخصي ..






٦/٠٥/٢٠٠٨

أنا كويس ....


قميص جديد .. بنطلون جينز جديد .. كوتشي جديد .. قزازة برفان تركيبة من أم عشرة جنيه .. علبة روزمان أزرق.. نضارة شمس مضروبة .. كده .. أنا فووووووووووووووق


إحنا صحينا بجد ..

أهالي معتقلي المحلة " من جريدة الدستور"


الاعتراض بالمظاهرة و بالإضراب و بالإعتصام .. هو ده أكيد أنجح و سيلة أثبتت نفسها في التعامل مع نظامنا الغريب .. النظام و أهل النظام و أصحاب النظام و حواشي النظام ... كل دول بيتصرفوا معانا إحنا المصرين الحقيقيين و كأننا بهايم ما بتفهمش ... طب إحنا ناس طيبين و بنعدي لهم كتير ؛ هو إيه ؟ سكتنا له .. دخل بحماره ؟ ... مش معنى إن إحنا بنطنش بمزاجنا ، إننا نموت و نتلغي خالص تماماً من على وش الأرض ... ما ينفعش .. إحنا روحنا بصراحة وصلت لمناخيرنا .. و عدت كمان .. و مافيش حاجة بتجيب مع المخلوقات دي _ رئيسنا الغير منتخب و اللي حواليه _ أي نتيجة غير المواجهة .. السكوت ماععدش نافع .. يعني أفتكر مرة أيام حرب لبنان الأخيرة ؛ اللي حزب الله رزع فيها إسرائيل و أصحابها على قفاهم ؛ كانت الدستور عاملة تحقيق عن المووع ، واحد لبناني قال كلمة رشقت في دماغ و لففتني حوالين نفسي .. الزلمة اللبناني قال المصريين 70 مليون ، إيه يعني لو مات مليون علشان يعيشوا كلهم أحرار ... الراجل ما يعرفش إن إحنا فعلاً بيموت مننا مليون و أكتر في العصر المبارك ده ... بيموتوا بأعمال النظام ده .. بعباراته و مبيداته و أكله و ميته و هواه و مصانعه و سجونه ... بنموت بجد بس ببلاش .. مش في مقابل الحرية ... بنموت مقابل رفاهية عصابة الحكم ... يعني المصريين ماطلعوش أذكى مخاليق ربنا و لا حاجة ..
طلعت خدعة ... بس أدي إحنا فهمنا .. و ماحدش بيتعلم ببلاش ... و ربنا يدينا الشجاعة و الإيمان لنستطيع الدفاع عن حريتنا ... يا رب ...


٦/٠٤/٢٠٠٨

حسنين و محمدين ...


في عدد الدستور اليوم : سوزان حسن اللي هي رئيسة التلفزيون - المصري طبعاً _ بتأكد و بتوضح و بتبشرنا إن حملة التلفزيون الجاية ضد الخلفة و اللي بيخلفوا هتكون أقوى _ بكتير جداً _ " و خد بالك من أقوى دي " من " حسنين و محمدين " ... بس .. لا تعليق ..

فاكر فيلم " الحاسة السابعة " بتاع أحمد الفيشاوي ، فاكر قوي مشهد كان في الصميم .. المشهد ده كان تصوير الإعلان المصري و الإعلان الصيني .. كل مخرج مصمم إعلان عن البطل اللي هيمثل بلده في بطولة العالم ..
مخرج فيلم " الحاسة السابعة" _اللي للأسف مش فاكر هو مين- ؛ عمل مشهد الإعلان المصري بشكل جامد كيك .. خصوصاً البت اللي كانت بتلعب في مناخيرها بعد ما خلصوا أغنية " الصلاة ع الزين .. الصلاة ع الزين .. هات لنا منه بطل و اتنين .." المشهد ده هو أول حاجة نطّت جوه دماغي وقدام عينيا أول ما شفت خبر الدستور ...




٦/٠٣/٢٠٠٨

" من مجموعتي القصصية : نباتات الأسفلت" قصة: المُرشّح

1- مُعلّق بين انطواءات الماضي القريب ؛ و لم أكن هناك حيث روائح المدينة الضاحكة ، قدَميّ هواء فوق هواء ، و رأسي فراغات عديدة لا تملؤها " كرابيج " السخط و النصائح .. فلا الحلم اتضّح ، و لا الأفكار حفرت سُبُلها الواثقة..أٌلقي رأسي للخلف مرّات و لا أنفجر..لا أنتشي أو أموت كفأر رمادي .. لكنّي في الليل كثير النظر للنيل.. أرسمه أمامي حزيناً كدمعة بطيئة ..ظمآن لارتعاشات الحقيقة ، لون السماء أسود لا ينتهي ؛ حتى سور الكورنيش قد التصق بصدري ، دفن نفسه بين ذراعّي.. و لم يبتسم .. فهل يبتسم النيل و قد رآني حزيناً !! أهفو إليه دوماً ساجداً .. و لم أعبده إلاّ ليرد عليّ ؛ فلم يقبل سجودي ؛ و لم أنتحر ..في آخر ساعات النهار اتجهت قدماي نحو المشاية السفلى،جوار النيل لا أتوقف و لا أُسرع ؛ أخيراً أنا و هو وحيدين ..تحت أبخرة الأفكار الحامضة جلست ؛ فليس الطريق صديقاً ناصحاً ، و ليس سوى دماغي و النيل حبيبين .. ثملاً تمنيت نفسي ؛ أو قتيلاً .. ثم أعود ماحياً الحياة من بدايتها .. بادئاً من زاوية جديدة .. حيث أٌقٌبل قدم تراب قريتي المهجورة .. أمزج دمي و لحمي الطازج في هوائها .. ثم أٌفتت عظامي بين دروبها ؛ و أطمئن ...........

في هذا العالم .. حيث لا فرق بين أي شيء و أي شيء ... بيني و بينكِ .. و حيث التقينا كنتِ كثمرة مانجو معطوبة ... و كنتُ كالعادة متأخراً ............

2 - متصلاً بماسورة صفراء بنية مسودة ؛ ضاربة في الأرض ؛ و محاطة بثلاثة أرباع مربع من الطين المتماسك .. قديماً قِدَم الدهر ..كان صنبور المياه الصدء .. و في الخلف الترعة كانت ساكنة ..على جانبها المقابل للقرية ترقد تلال من الطين و القاذورات و البلاستيك ..قد أخرجتها الكراكات الضخمة من المياه الراكدة .. كان الرجال يغسلون بهائمهم فيها .. نصف عراة .. أمّا الأطفال المتسخون فقد تعرّوا تماماً لينظفوا أنفسهم في مياهها الملوثة العكرة ... يتقافزون حول الحيوانات و يمتطونها ...يغطسون في النيل و يبقبقون حول ورد النيل المتناثر ..ينظرون بعيون باهتة نحو أمهاتهم الجالسات حول الصنبور ..كل واحدة تحمل إناءها الضخم .. تجلس حول " المرّشح" .. كانوا ينظفون أوانيهم ليرى الآخرون بقايا طعام الأمس ­­­­_ إن كان ثمة بقايا_ إن كان ثمّة طعام _ ؛ و لا شيء يختفي في هذه القرية .. ينكشف المستور تماماً أمام هذا الصنبور الراكع في انحناءة ؛ و كأنّه إله نحيف يتحّسر على القرابين المُقدّمة .. كانت أمي تنتظر دورها مثلهنّ حاملةً إناءً ضخماً كحفرة .. فانتشرت الآنية الضخمة حول " مرّشح" القرية .....

3 - غالباً ما كنت أُشّكل نفسي كيفما أريد .. أصنع مكعبات و حروباً .. ثم أحشرها في دماغي .. فتخرج من فمي طلقات غاضبة .. لكنني احتضنت نفسي هذه المّرة طويلاً ...و انتظرت ............

4 – على سرير بالكاد يسع ثلاثة أشخاص بالطول ... تمدد أبي و أمي و خمسة أطفال قذرين و فتاة كالربيع المغموس في طين لزج ..رقدت جوار أخي الضخم تحت السرير ؛ صاعدة عيناي من شقوق السقف الكثيرة .. كان الجميع مكدودون من حروبهم طوال النهار ..كان أخي في إجازة من جيشه ليومين اثنين .. الأوكسجين المشّبع برائحة الروث يملأ المكان حتى تُحسّ طراوته اللزجة .. و أنا فرجت ساقَيّ ... دلّكت عضوي بهدوء .. غير عابيء بأخي الضخم النائم كقبر .. ثم احتضنت كوابيسي اليومية ..فكانت المشاهد مُغبّشة ككل يوم .. إلاّ جارتنا ذات المقعدة الهائلة .. أسكنتني بين ثدييها فانفجرت و تكوّرت و تجمّدت .. ثم نمت .. و الصباح المبّكر مظلم كالعادة ... نمارس فيه طقساً كشعيرة وُزِّعت فيها أدوارنا بإحكام مؤامرة مجهولة ..

أضع الجاز في فتحة البابور حتى يندلق ؛ ثم يُشعله أخي فتَشُمُ طيناً برائحة الروث المعتق بالجاز .. بعدها يضع أبي الوعاء الكبير فوق البابور .. يُحركه منساباً حتى يسوّد قاعه تماماً .. و ظَهْر أبي المثني لا يستقيم أبداً .. بعدئذ تفعص أمي نصف حبة طماطم معطوبة ..تفعصها حتى تقتلها في الوعاء .. تمسح الإناء بها حتى يغمّق لونها ..تُسقط فوقها قطرات الماء و تُقّلب .. فيُسمع لها طشيش الزيت .. و تخبط بالملعقة فوق الإناء خبطات الطباخين المهرة .. حتى نكاد نحن المشاركين في المؤامرة الصغيرة نحسبها ملأت الوعاء من خيرات الله .. ثم تغسلها في " المرّشح" وسط النسوة .. فيحسبن أنّ طبيخاً زارنا بأمس .

5 – قالت لي أمي : " ادخل حضن السما ، ينصرك رب الخلايق ، يكون ملاذك مِ العفاريت و ولاد الجناني ، و اللّي قلوبهم واجّه بالحقد و الحسد ، يمكن تلاقي الحب مصرور في السما ، تفكّه .. تبعتره ع الأرض تصبح سلام ... يمكن تلاقيني السما ، فأوشوش قلبك بسر الحياه ... تعجبك ......"

ثم وزّعت الرغيف علينا .. رغيف واحد لعشرة أفراد .. لا يُصمت الرغيف صرخات المَعِد الغاضبة .. إنه يجعلها تصرخ أكثر ..تعوي.. حين نأكل نزداد جوعاً ....

و حين وجدنا حصان جارنا النحيف طافياً فوق ماء الترعة .. قد انتفخت معدته تماماً ... كانت أحشاؤنا ممزقة ..تزأر جوعاً .......

6- كان أخي الكبير الضخم يُشعل البابور المقدّس.. يُسّلك فتحات عينه الواحدة بإبرة سوداء عتيقة ، يمنحه نفساً ؛ ثم يلّف مفتاح الجاز يميناً و يساراً .. يعطيه نفساً ..يُشعل ورقة كبيرة فوق العين الضئيلة .. يُسّلك و يُشعل و يلّف المفتاح ..

حين غضب البابور من أخي الضخم نفخ في وجهه.. لفّه يميناً و يساراً ... أحرقه تماماً قبل أن نجد خرقة تستوعب الجسد الضخم لتطفئه ... يجب أن يلحق أخي بقائد الوحدة قبل ثلاث ساعات ..يجب أن يلعب طفل القائد الكرة ؛ و الولد لا يستطيع اللعب دون قائمي الهدف .. كانت الشجرة الصغيرة وكان أخي .. و لم يكن الولد يُصّوب بين القائمين أبدا ً... عرفت ساعتها لماذا كان أخي الصامت ضخماً كورم ... لا تتوقف الكلمات عن السريان في جسد القرية .... تنساب أمام " المرّشح " و خلفه و من بين أجساد القاعدات .... و كانت صرخات أمي و أختي تئن تحت إبط القرية المشبع بالتراب ؛ قريتي بطعم التراب اللزج .. و أخي صامت بلا صرخة واحدة ...الهواء مثقل برائحة البرسيم .. مُشّبع بأمراض الريف المشدودة من أعماق الأرض القبر . هل كان المكان فارغاً رغم الجثة المتفحمة التي أحاطها جلباب جارتنا ذات المقعدة الهائلة ،

الميكروفون البدائي فوق زاوية الصلاة الصغيرة يُعلن آخر المقبوضين .. الرجال منتشرون بجلابيبهم الزرقاء المتسخة .. النسوة سواد يُصدر صراخاً بلا نهاية .. و القش رطب .. الأطفال منكمشون في الجدار و دموع ملائكة الرب لا تغسل المكان ... نهيق الحمير طغى على الصوات و الاستعاذة بالله .........

كان المكان فراغاً ....................................... و كانت يدي باردة .

7 – الليلة نجلس سوياً .. ترسم أجسادنا ابتسامات بلهاء .. و يتقّطع اللعاب تحت شفاهنا ... لا ننظر لبعضنا أبداً ... نضحك .. نبكي... و نطفو فوق القرية كجثة حصان جارنا ....

و لم ينتحر أبي و لم تشنق أمي نفسها ... إلى المدينة الكبيرة ارتحلنا فلم يبق لنا شيء هنا ...و لم يكن لنا شيء هنا ..

سوف تخيط أمي قلوبنا الغضّة ، لنعلم أن أيامنا ليست هنا .. و ستتفتح عيوننا على مدينة ضخمة ... و أب زادت انحناءته رسوخاً .. يصرخ في صمت يضحك في بلاهة لكنّه يحمل أشياء كثيرة على قفاه ..و ربما لن نشعل ناراً بعد الآن و لن تذهب أمي إلى " المرّشح " أبداً .. لكننا حتماً سنصبح بلا قرية .....

فقط ... سندين لأنفسنا بموقع آخر للانفجار ..................... فبراير 2004